Tuesday 23 May 2017

Si anak Tiram


Assalamualaikum dearest. Sofia nak share satu kisah dimana mungkin kejayaan antara kita ada yang bermula dari perkataan sakit.

Kisah *Si Anak Tiram* 

Pada suatu hari, di dasar lautan, ada seekor anak tiram ni mengadu menangis dan merengek dekat ibunya, ada sebutir pasir tajam halus memasuki tubuhnya yang merah dan lembik.

Ibu tiram menasihati anaknya dengan nada yang sedih dan syahdu. 'Anakku, tuhan menjadikan kita bangsa tiram tidak punyai tangan, ibu tahu kamu sakit nak, tp ibu tak mampu nak tolong kau nak'.. kata si ibu sambil menangis 😭

Kuatkan hatimu, kerahkan semangatmu melawan kesakitan dan kepedihan ini. balutlah pasir tajam itu dengan getah perutmu, kata si ibu dengan nada yg sendu.

Si anak tiram menurut segala nasihat ibunya, namun kesakitan yg dia alami membuatkan dia kadangkala merasa ragu dengan nasihat si ibu..

Tahun berganti tahun, sebutir pasir yang pada awalnya tersangat tajam, sekarang sudah bertukar menjadi sebutir mutiara di dalam isi si anak tiram

Makin lama makin halus. Rasa sakit pun makin berkurang. Makin lama mutiaranya semakin besar. Rasa sakit yang dialami sebelum ni terasa berbaloi. 

Akhirnya sesudah sekian tahun, sebutir mutiara besar, utuh berkilat dan berharga mahal pun terbentuk dengan sempurna. Dirinya kini, sebagai hasil derita bertahun-tahun, lebih berharga daripada seribu ekor tiram lain yang cuma dimakan orang sebagai tiram rebus di pinggir jalan.

Apa yang kita boleh dapat dari cerita si anak tiram??

💕Hasil bukan immediate
💕Kejayaann tak datang bergolek
💕Kena sabar dan konsisten
💕Kena tempuh banyak dugaan dan cabaran. Siapa usaha, akan berjaya
💕Man jadda wa jadda
💕Dalam meraikankan kejayaan perlu pengorbanan dan sabar sebagai asas untuk berjaya... (ternilai)

Kesimpulan dari kisah Si Anak tiram ni

Kita semua anggap diri kita seperti si anak tiram.

contoh sofia bagi, kita baru join bisnes. We know nothing about this bisnes, zero..

Kita start dengan fb kita hanya dipenuhi kelompok rakan2 kita semasa sekolah, university, workplace. First time nak start bisnes kan leader kita wajibkan kita untuk post iklan di fb. Ada certain orang, tak pernah pun up status di fb. Hanya menjadi silent followers sahaja. Tiba2 leader paksa suruh post iklan, rasa sakit tak?

Sakit, ketaq, nervous,takut, tak berani.. so kita bgtau leader (mak bisnes kita), mengadu dengan dia.. then dia nasihat kita, nakberjaya sila buat apa yang di ajar..

Kita pon menjadi si anak tiram ikut nasihat buat apa yang di ajar, tp ada kalanya rasa ragu2.. kenapa aku up iklan mcm yg mak suruh tapi tak dak org beli pon.. 😭😔

So kita patah balik kat mak kita tnya kenapa jadi mcm ni mak? Kenapa takde org beli pon. Rupa2nya copywriting teruk, ayat iklan tak menarik

Then kita bangkit, ikut sebijik2 apa mak ajar. Dalam masa yg sama ada halangan lain contohnya mulut jahat org lain, yang kutuk2, kita telan dalam2, enter right ear, left left ear. Haha.

Lama2, benda ni jadi biasa.. alah bisa tegar biasa org malay kata haa.

Yakin tak, lama2 mesti nampak hasil.

Man jadda wa jada. Sapa berusaha pasti berjaya.

Dengan bimbingan yang betul, support system yg kuat.. kita semua mesti pasti berjaya..

🐚Anak tiram kini dah dewasa dan menjadi mak tiram.

Dia pula cerita dan nasihat si anak tiram dgn pengalaman dia.

Kita pun sama la.. start dri zero, sekarang mesti dah boleh nak cerita sikit2 kat orang pasal bisnes shaklee kita .. kiranya kita sekarang ni adalah mak tiram. Ataupon masih dlm proses nak jadi mak tiram kan. So.teruskan usaha. Kuatkan semangat InshaAllah ada kemanisan di hujung nya menanti..😍

-Kalau kita terkesan dgn halangan yg simple2, kata2 kutukan org lain contohnya.. mcm mana nak berjaya.

-Just fikir bukan org tu yang nak bg bonus kat kita. Ni kedai kita, kita yg decide nak jadikan kedai kita ni kecil, besar atau lingkup.

Salam sayang,
Sofiatusshahirah Saliman.

Contact info :
Fb : Iera Zya Sofia
Fb pages : facebook.com/pages/beautymisssofia
Instagram : beautymisssofia

No comments:

Post a Comment