Thursday 10 August 2017

Asal SHAKLEE

Shaklee merupakan syarikat terkenal yang bertahan sejak dahulu lagi . Shaklee menitik beratkan tentang pengambilan nutrisi dalam badan.

Entry kali ni sofia nak cerita latar belakang Shaklee 

1) Siapakah Dr. Forrest C Shaklee – Pengasas Shaklee?

Siapa kenal dr forrest??

Sofia takpernah jumpa pun dia, tapi kenal dia sejak join busines Shaklee ni..

Dr. Forrest C Shaklee mengasaskan Shaklee Corporation pada tahun 1956 dengan kesedaran sains dan alam semulajadi mampu digabungkan untuk menjadi penawar terbaik untuk kesihatan manusia.

Antara falsafah penting yang beliau pegang ialah ( Living in Harmony with Nature > Hidup secara alami )

Beliau merasa bertanggungjawab dalam mencipta produk yg boleh meningkatkan kesihatan manusia.

Dr. Shaklee telah mengasaskan produk suplemen semulajadi dan pencuci terbaik yang mesra alam sekitar. 

Produk-produk ini menjadi asas pembentukan syarikat Shaklee dengan konsep“Mencipta Kehidupan Yang Lebih Baik”.




Okay ini dia Dr. Forrest Shaklee.

Hensem kan masa muda-muda dia.

2) Sejarah Dr. Forrest Clell Shaklee.

Dr. Forrest Clell Shaklee dilahirkan pada bulan November di Carlisle, Iowa. Sewaktu beliau dilahirkan, beliau disahkan menghidap penyakit tuberculosis (batuk kering). Doktor kemudian meramalkan beliau hanya boleh hidup sehingga berumur 8 tahun..

Disebabkan penyakit beliau, keluarganya berpindah dari Carlisles (kawasan lombong arang batu) ke utara Iowa kerana mereka percaya rawatan terbaik untuk batuk kering (Tuberculosis )adalah udara yang bersih dan segar serta rehat yang mencukupi.

Zaman kanak-kanak beliau banyak dihabiskan dengan berehat dan memerhati alam sekitar. 

Apabila beliau sudah meningkat remaja, doktor berpuas hati dengan kesihatannya dan mengatakan penyakit tuberculosis beliau adalah terkawal. Walau bagaimanapun, beliau tetap tidak sesihat dan secergas remaja lain yang seusia dengannya.

3) Dr. Forrest Seorang Chiropractic Practitioner

Dr. Forrest banyak menghabiskan masa mengkaji falsafah Bernarr MacFadden dalam majalah “Physical Magazine” yang mengatakan ‘dadah (ubat) hanyalah menutup simptom, tanpa mengubati penyakit’.

Berdasarkan pemerhatiannya, manusia boleh dirawat dengan kaedah semulajadi. Sebab itu beliau sangat berminat dengan science of chiropracticcare.

Dr. Forrest mendaftar masuk ke Plamer School of Chiropractic dibawah kelolaan B.J Palmer.

Semasa beliau belajar disana, beliau sering melihat pesakit yang kurang nutrien ataupun terlebih (overfed). Beliau percaya yang kekurangan nutrisi boleh menyumbang ke arah sesuatu penyakit dan beliau semakin mengambil berat tentang kepentingan nutrisi dalam kehidupan seharian.

Chapter 4: Produk pertama Dr. Forresr

4)  Produk Pertama sebagai Seorang Nutritionist

Pada tahun 1915, terhasilnya supplement pertama dunia iaitu Vitalized Minerals dikenali sebagai "Vitalea". Hasil kajian dan usahasama dengan saintis lain.

Ok ni produk dia dlu..




First produk dr. Forrest 

Kemudian Dr. Forrest mula aktif mengubati pesakit dan memastikan pesakitnya mengambil diet yang kaya dengan vitamin. Klinik beliau berjaya tetapi sekali lagi Forrest sakit dan disahkan kanser berpunca daripada terdedah pada X-ray. 

Disebabkan itu tangan dan kaki kiri Forrest mungkin akan dipotong untuk mengelak daripada kanser itu merebak. 

Siapa yang hendak kaki dan tangan kudung? Disebabkan itu Forrest yang ketika sudah berkeluarga mengambil keputusan untuk menjual kliniknya dan fokus untuk kembali sihat. Beliau percaya bergantung dengan kuasa penyembuhan secara semulajadi.

Pada tahun 1922, sakit beliau menunjukkan tanda-tanda untuk sembuh setelah setahun mengamalkan gaya hidup bergantung pada bahan semulajadi.

Pada tahun 1924, Forrest sihat sepenuhnya dan membuktikan kepentingan nutrisi itu adalah penting kerana beliau sembuh daripada kanser dengan kuasa alam semulajadi. 

Beliau kembali aktif mengkaji dan menganalisis tentang kepentingan nutrisi. Beliau membuka kembali klinik dan merawat pesakit seperti dahulu dengan formulasi makanan tambahan yang beliau buat.

Ok last chapter..



Ni company dulu 



Ni company sekarang 

5) Penubuhan Shaklee Corporation

Pada tahun 1955, Dr. Forrest  memberitahu anaknya, Forrest Jr. dan Lee bahawa beliau ingin melakukan sesuatu yang boleh memberikan impak terhadap kesedaran masyarakat tentang kepentangan nutrisi dan suplemen. Beliau ingin memulakan bisnes mengedarkan suplemen.

Selepas 6 bulan kemudian, Pada 1 April 1956 Shaklee Corporation mula beroperasi menjual produk makanan tambahan dan setiap pelanggan akan diberi pemahaman tentang nutrisi sebelum mereka menjadi pelanggan kerana Dr. Forrest mahu semua orang sedar tentang kepentingan nutrisi.

Dr. Forrest memberitahu pada anak-anaknya " *We'll teach some and they'll teach other*".

Ok..itu jela sofia kongsi sejarah shaklee

Apa pengajaran yg kita boleh ambil dari kisah dr. Forrest ni????

ok kesimpulannya dan pengajaran yg kita boleh ambik dari kisah Dr Forrest C Shaklee tadi ya.

1. Kejayaan yang diperoleh biasanya melalui pengorbanan.
2. Nak buat apa pun, kena ada BIG WHY, kena ada aim nak capai apa dalam jangka masa tertentu.
3. Didikan Allah melalui pelbagai cara. Ujian yang Dia bagi pada kita adalah satu didikan sebenarnya. Supaya one day kalau menerima ujian lagi kita akan tahu macam mana nak atasi dengan cara lebih baik
4. Kita buat perkara yang baik, Allah tahu,suami restu. Jadi apa sahaja kata-kata negatif orang kepada kita, pekakkan saja
4. Jatuh tu biasa. Yang luar biasa ialah bagaimana kita bangkit daripada kejatuhan
5. Ada masalah?, sale tak laju?, anak2 downline macam-macam hal? →→KEMBALI KEPADA ALLAH

Sebenarnya banyak yang Allah ajar kita melalui kisah pengasas Shaklee sendiri. Tinggal lagi nak baca saja, atau nak ambik iktibar daripada kisah ini.

Awak nak join bisness Shaklee??

Nak beli dengan harga ahli . Beli dengan harga lebih murah?

Contact je sofia 

Salam sayang,
Sofiatusshahirah binti Saliman.

Contact info :
Fb : Iera Sofia
WhatsApp : 011-33325518
Instagram : beautymisssofia


No comments:

Post a Comment